Eindelijk duidelijkheid: het verschil tussen dialoog en debat

31 augustus 2018

Je hoort het steeds meer om je heen: we moeten echte dialogen voeren. Hoezo echte dialogen? Praten we niet al genoeg met elkaar? Wat is er mis met een goeie discussie? Hoogste tijd om eens het verschil tussen dialoog en debat of discussie te onderzoeken.

In een debat of discussie kunnen de meningen hoog oplopen. De een weet het nog beter dan de ander. Het lijkt soms wel een wedstrijd. Discussie en debat zijn dan ook competitie modellen die voortkomen uit gefragmenteerd denken. In een discussie zijn we vaak vooral bezig met bedenken wat ons volgende argument wordt om de ander te overtuigen en onszelf net ietsje verhevener te maken door ons met onze goede argumenten hiërarchisch boven de ander te plaatsen. Daardoor luisteren we niet echt naar wat we tegen elkaar zeggen.

In een dialoog werkt het anders. Een dialoog is horizontaal. Het is als een zelforganiserend proces tussen gelijke partners. Het is een pad naar gemeenschap en nieuwe mogelijkheden. Het begint met luisteren naar elkaar vanuit de veronderstelling dat niemand het monopolie op de waarheid heeft. Van daaruit denk en bouw je samen aan nieuwe ideeën. Dat kan magisch voelen.

Discussie: Het lijkt soms wel een wedstrijd.
‘Je praat en je praat, tot hét echte praten begint.’

Noord-Amerikaanse indianen hebben een gezegde over het voeren van dialoog: ‘Je praat en je praat, tot hét echte praten begint.’[1] Tot op een bepaald punt verdedigen mensen hun standpunt. Vaak stopt de communicatie daar. Als de communicatie echter doorgezet wordt, kan er plotseling en totaal onvoorspelbaar het tegenovergestelde ontstaan, namelijk een eenheid waarin 1+1 wel 100 kan worden.

Een manier waarop je dialoog kunt bevorderen is door met elkaar af te spreken dat je eerst herhaalt wat de ander gezegd heeft voordat je je eigen mening geeft. Dit dwingt tot echt luisteren.

Ook behoefte aan echte dialoog? Ik kan je daarbij ondersteunen. Neem gerust contact met me op via aphra@verenigingvankrachten.nl of 06 42158771.

[1] Dialogue: The art of Thinking Together, William Isaacs, Currency Books (Random House), New York, 1999